7 augustus 2019

Succesvol een verkoopgesprek voeren

  • Altijd passende werkruimte
  • Full service
  • Huurprijs all in!
  • Opzegtermijn van 3 maanden

Voor sommige ondernemers is het voeren van een verkoopgesprek een lastig onderdeel van het ondernemen. Toch hoort het erbij. Voer jij geen verkoopgesprekken met potentiële klanten? Dan zul je ook niets verkopen, zo simpel is het. In deze blog geven wij een aantal tips hoe je een verkoopgesprek kunt voeren zonder jouw onderneming op te dringen bij potentiële klanten.

1. Juiste mindset

Houd in gedachten: een verkoopgesprek gaat niet altijd om verkopen. Het is niet zo zeer prioriteit welke producten/diensten jij kunt aanbieden, je wilt de gewenste bedrijfssituatie van de potentiële klant in kaart brengen. 

2. Voorbereiden

Bedenk van tevoren met wie je een gesprek wilt voeren en waar je het met je gesprekspartner over wilt hebben. Door dit te communiceren kunnen jullie het gesprek beiden goed voorbereiden.

3. Een zetje geven

Het is belangrijk om je voorafgaand aan een verkoopgesprek te realiseren dat een potentiële klant jou wellicht nodig heeft om bepaalde doelen te bereiken. De klant komt tenslotte bij jou terecht, omdat het hen zelf nog niet is gelukt doelen te realiseren. Laat de potentiële klant dan ook weten waarom ze met jou in zee zouden moeten gaan. Doe je dit niet? Dan is dat een gemiste kans. Een zetje geven in de juiste richting is een prima aanpak.

4. Ideale situatie en obstakels achterhalen

Probeer tijdens het verkoopgesprek de ideale bedrijfssituatie van de klant te achterhalen. Dit doe je door veel vragen te stellen; waar wil hij, zij of de organisatie naar toe? Vraag door en doe vooral geen aannames. Zorg dat de klant zich de ideale situatie helemaal kan voorstellen. Vervolgens probeer je de obstakels te achterhalen. Waarom is de volmaakte situatie nu enkel nog een toekomstdroom? Wat zijn de pijnpunten en obstakels? Het is nodig voor de potentiële klant om in te zien dat er oplossing nodig is, om uit de huidige, minder bevredigende situatie te stappen.

5. Oplossing bieden

Wellicht is het voor de potentiële klant inmiddels al duidelijk dat jouw onderneming de brug is om de gewenste bedrijfssituatie te realiseren. Afgaand op de situatie van de klant bied je een passende oplossing. Je hoeft dus niet voorafgaand aan het gesprek al te weten wat je tijdens het verkoopgesprek zult aanbieden. Door de juiste vragen te stellen kom je er tijdens het gesprek vanzelf achter welk product/dienst de juiste match is.

Heeft jouw verkoopgesprek niet direct een klant opgeleverd? Wellicht in de toekomst! Onthoud ook dat het gesprek andere dingen kan opleveren, zoals een positieve aanbeveling bij andere organisaties. 

Ook ondernemen in Station026? Huur dan een kantoorruimte of vergaderruimte.

Recente berichten
  • Effectief netwerken? 5 tips!
    10 juli 2019 Effectief netwerken? 5 tips!

    Netwerken: dé manier om nieuwe, interessante contacten te leggen. Netwerken kan niet alleen je carrière een boost geven, maar ook je privéleven.

    Lees meer
  • Huurder aan het woord: Menno van Vliet van Indigo
    19 juni 2019 Huurder aan het woord: Menno van Vliet van Indigo

    Bij Station 026 verwelkomen we maandelijks nieuwe ondernemers die zich vestigen in ons pand. Menno van Vliet, GZ psycholoog bij Indigo, huurt sinds 2017 een ruimte op de begane grond.

    Lees meer
  • De eco-voetafdruk van jouw onderneming verkleinen
    5 juni 2019 De eco-voetafdruk van jouw onderneming verkleinen

    Een onderneming, klein of groot, het maakt niet uit. Altijd kunnen er stappen gezet worden om de eco-voetafdruk van jouw onderneming te verkleinen.

    Lees meer
  • Huurders aan het woord: René Bremer en Rik Booltink van Contention
    22 mei 2019 Huurders aan het woord: René Bremer en Rik Booltink van Contention

    Bij Station 026 verwelkomen we maandelijks nieuwe ondernemers die zich vestigen in ons pand. Contention huurt sinds 2018 een kantoorruimte bij Station 026 op de derde verdieping.

    Lees meer